Press Reviews

Cine în afară de jucătorii din HoReCa poate beneficia de banii statului pentru plata salariilor? Ioana Cazacu, Popovici Nițu Stoica & Asociații: Alți angajatori pot accesa facilitatea doar dacă şi-au redus activitatea, nu şi dacă au întrerupt-o

Ziarul Financiar | 23 Martie 2020

COMPANII
Ioana Cazacu, avocat colaborator coordonator în cadrul casei de avocatură Popovici Nițu Stoica & Asociații spune că şomajul tehnic (reglementat sub denumirea de reducere sau întrerupere temporară de activitate în Codul Muncii) se dispune, ca regulă generală, prin decizie motivată a angajatorului.

PNSA
Ioana Cazacu, avocat colaborator coordonator în cadrul casei de avocatură Popovici Nițu Stoica & Asociații

“În cazul de față, angajatorii din HoReCa, direct afectați de măsura stopării activităților cu publicul, vor emite astfel de decizii motivate, în general, de situația concretă economică - generată de factorii epidemiologici din România şi, în special, de măsurile adoptate de autorități sub umbrela situației de urgență declarate prin Decretul Preşedintelui nr. 195/2020 - respectiv măsura de suspendare a activității de servire şi consum al produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, dispusă prin Ordonanța Militară nr. 1 din 17.03.2020”, spune ea.

O data adoptată o astfel de decizie, fiecare salariat afectat va primi o decizie individuală, motivată, de suspendare a contractului individual de muncă pe durata reducerii sau întreruperii temporare de activitate. Pe durata suspendării contractului, salariații vor avea dreptul la o indemnizație de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

“Aceştia vor rămâne permanent la dispoziția angajatorului, care îi poate rechema oricând dacă se reia activitatea.”

În ceea ce priveşte angajatorii din alte domenii de activitate, procedura şomajului tehnic este similară. Este nevoie de motivarea deciziei de reducere sau întrerupere de activitate.

Aceasta va trebui să fie însă specifică, în sensul de a reflecta dificultățile economice/financiare proprii companiei, ca spre exemplu întreruperea activității furnizorilor, stoparea comenzilor din partea clienților.

Conform Ordonanței de Urgență nr. 30/2020, angajatorii care au întrerupt activitatea, total sau parțial, în baza deciziilor emise de autoritățile publice pe perioada stării de urgență (cum sunt cei din HoReCa) pot solicita suportarea de către stat, prin Agențiile de Ocupare a Forței de Muncă, a indemnizațiilor plătite către salariați pe durata întreruperii activității. “Pentru a accesa această facilitate, angajatorii vor trebui să obțină, de la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, un certificat de situații de urgență. Ministerul nu a stabilit încă metodologia de eliberare a acestui certificat, fiind de aşteptat în acest sens emiterea unui Ordin de ministru.”

Din redactarea actului normativ nu este clar, la acest moment, dacă intenția Guvernului este de a plăți angajatorilor sumele necesare pentru că aceştia să facă, ulterior, plățile către salariați sau dacă mecanismul instituit este unul de rambursare a indemnizațiilor plătite de angajatori. “Apreciem că o clarificare în acest sens din partea Guvernului este absolut necesară. OUG nr. 30/2020 stabileşte că Statul va plăți angajatorilor echivalentul a maxim 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, anume 4.071,75 RON per salariat.”

Ioana Cazacu afirmă că trebuie menționat că şi celaltalte categorii de angajatori care se confruntă cu probleme în contextul COVID-19 şi decid intrarea în "şomaj tehnic" pot accesa această facilitate, însă condițiile aplicabile sunt partial neclare. OUG 30/2020 stabileste în cazul acestora două obligații. În primul rând să dovedească o diminuare a încasărilor cu minimum 25% față de media încasărilor din perioadă ianuarie-februarie 2020 şi în al doilea rând să dovedească lipsa capacității financiare pentru a plăți toți salariații. “În cazul în care autoritățile nu revin cu precizări referitoare la cea de-a doua condiție, formularea foarte generală ar putea da naştere unor interpretări diferite de către funcționării care vor procesa cererile - existnd riscul unor abuzuri.”

Aceasta a două categorie de angajatori poate accesa facilitatea doar dacă şi-a redus activitatea, nu şi dacă a întrerupt-o. “Este neclar, şi aici, de ce statul ar exclude de la susținere financiară o categorie de angajatori lovita sever de situația de stare de urgență în dauna unora care au fost loviți doar parțial.” Solicitările pentru accesarea acestei facilități se depun în luna curentă pentru plata indemnizațiilor din luna anterioară, plata efectuându-se în cel mult 30 de zile de la depunerea documentației. Asta înseamnă că primii bani ar putea fi primiți de angajatori, cel mai devreme, la finalul lunii aprilie sau - mai realist - la începutul lunii mai 2020, dacă este să intepretam ad litteram prevederile actului normativ, spune avocata.

“Sigur însă că, în practică, rămâne de văzut dacă statul se va mobiliza suficient de rapid încât să deblocheze fondurile necesare în timp util, aşa cum este prevăzut în actul normativ, pentru a sprijini în mod real anagajatorii. Însă trebuie spus în acest context că ar trebui asumat ca fiind foarte probabil ca măsurile dispuse de angajatori în baza Codului Muncii să aibă o existență şi un parcurs independente, autonome, față de pachetul de ajutor de urgență anunțat de Guvern.”

Mai exact, pachetul de ajutor guvernamental se grefează pe situația care afectează angajatorii, însă are o durată de aplicabilitate limitată la perioadă stării de urgență. Măsurile adoptate de angajator pe de altă parte pot să preceadă şi să continue să fie necesare şi după încetarea stării de urgență dat fiind că este foarte probabil să urmeze o perioadă de refacere economică în care business-urile afectate de aceste măsuri să nu aibă operațiuni/clienți la un nivel suficient pentru funcționarea normală. Pe durata aceste perioade e probabil să fie în continuare necesare măsurile prevăzute de Codul Muncii dar fără aplicare pachetului de ajutor guvernamental, spune Ioana Cazacu.

“De asemenea, întrucât măsurile adoptate de Guvern nu modifică sau amendează, sub aspectele pe care le discutăm aici, prevederile Codului Muncii, angajatorii rămân supuşi acestor norme indiferent de bunele intenții anunțate de Guvern sau de mecanismele birocratice care pot face mai uşoară sau mai grea aplicarea pachetului guvernamental de ajutor.” Cu alte cuvinte, indiferent dacă Guvernul are sau nu resursele pe care ar trebui să le aloce, dacă mobilizează să nu ceea ce a promis că va plăți, angajatorii rămân supuşi normelor prevăzute de Codul Muncii, cu obligațiile de plată a indemnizațiilor şi celelalte îndatoriri care decurg din acest act normativ.

Articol publicat în ediția tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.03.2020

 

 

Valid XHTML 1.0 Transitional