Silviu Stoica, Partner, Popovici Niţu Stoica & Asociaţii: Trebuie să folosim AI-ul pe cât de mult posibil. În cinci ani, cred că abilităţile de strategie şi management vor fi din ce în ce mai căutate la un avocat
Ziarul Financiar | 14 noiembrie 2025
BUSINESS HI-TECH
ZF Digital Summit 2025. România în era AI: Agenţi de progres sau de risc?
Silviu Stoica, Partner, Popovici Niţu Stoica & Asociaţii: Trebuie să folosim AI-ul pe cât de mult posibil.
Suntem deja într-o schimbare de paradigmă legat de modul în care facem business şi noi suntem parte din această schimbare. În cinci ani, cred că abilităţile de strategie şi management vor fi din ce în ce mai căutate la un avocat, a spus Silviu Stoica, Partner, Popovici Niţu Stoica & Asociaţii, în cadrul conferinţei ZF Digital Summit 2025. România în era AI: Agenţi de progres sau de risc?.
"La nivel intern decizia e clară trebuie să folosim AI-ul pe cât posibil. Am început cu Copilot. Ne gândim la standardizare din ce în ce mai mare. Trebuie să înţelegem tehnologia şi să o implementăm", a spus Silviu Stoica.
Alte declaraţii
Rolul avocatului – avocatul a existat dintotdeauna, am trecut prin toate revoluţiile, e clar că ne-am adaptat. Pe de o parte suntem probabil una din cele mai conservatoare categorii profesionale, adoptăm greu, implementăm greu noile tehnologii, pe de altă parte totuşi pare că e nevoie de noi. Aici intervine rolul unui avocat. Părerea mea e că cel mai bine vă gândiţi la noi ca un fel de integrator de relaţii sociale. Pentru că după cum vedem AI-ul poate fi aplicat în diverse industrii, până la urmă ce facem noi e să avem acces la toate aceste zone – servicii, industrii, public.
3 exemple concrete din activitatea mea din ultimul an apropo de interacţiunea cu clienţii – primul exemplu: Silviu, am primit propunerea asta de rezolvare a disputei din partea lui X, am folosit tool-ul de AI să gândească o strategie pentru a răspunde şi a aborda problema, mi-a sugerat o strategie şi mi-a propus să îi trimit şi acest tip de contract pentru a formaliza această chestiune. Am căutat şi am găsit într-o bază de date publice un gen de contract şi l-am ataşat aici. Ce părere ai?
Al doilea exemplu: Silviu, am văzut comentariile tale pe contractul propus de X, am verificat contractul şi riscurile din el şi uite ce îmi spune. Îmi dă şi soluţii pentru a le rezolva, am văzut că în comentariile tale nu apar toate acestea, ce părere ai?
Exemplul trei: Silviu, am următoarea tranzacţie pe care sunt în curs să o fac. Vreau să o lucrez cu tine dar acum contractele pot fi făcute cu AI şi mă aştept să se vadă acest lucru în oferta pe care mi-o vei face.
Cred că cele trei exemple exprimă sintetic aproape tot ce vrem să discutăm pe acest subiect.
Calitatea acelor sugestii era incredibil de bună. Primul lucru pe care l-aş zice eu, anul trecut nu am avut astfel de întrebări, eram mai prudenţi. Acum confirmăm că există o revoluţie AI şi noi ca profesie nu putem spune că nu ne afectează.
Exemplele de mai sus au fost făcute cu LLM-urile mari, cunoscute, nu specializate pe partea juridică, şi anul trecut nu aş fi putut spune acest lucru dar anul acesta trebuie să spun că până la un anumit nivel sunt destul de bune.
În toate exemplele pe care le-am dat, eu am avut ce să îi spun, dar cineva mai mic, cu mai puţin experienţă, puţin probabil. Pentru că ce sfaturi a dat tool-ul de AI până la un anumit nivel să spunem, e ok, discuţia e în zona în care discuţiile sunt mai complexe.
Eu sunt entuziasmat, noi folosit Copilot – e incredibil pentru anumite lucruri, lucruri repetitive, clauze. Eu îi spun ce vreau, el îmi face o clauză, iar eu o citesc. E posibil ca acea clauză să arate mai bine decât dacă îi altcuiva să o scrie. Asta înseamnă că îmi salvează timp, îmi modifică rolul de la redactare la supervizare, de verificare că ceea ce e acolo e ce trebuie şi asumarea răspunderii.
Eu sunt optimist apropo de rolul nostru de avocat. Există şi partea mai tradiţională – litigii, GDPR, compliance -, dar în partea cealaltă probabil se va trece din ce în ce mai mult la ceea ce se numeşte manager de proiect, integrator şi soluţii inovative de a răspunde la noile provocări pentru că dacă AI-ul va fi măcar parţial ceea ce se pretinde, asta va însemna mai multă complexitate.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.11.2025